Pengar på kontot eller inte,
Vad innebär kassaflöde och likviditet för det lilla och medelstora företaget? Först kan vi gå in på de allmänna definitionerna av respektive begrepp.
Kassaflöde är ett företags inbetalningar och utbetalningar under en viss tidsperiod exempelvis en månad.
Likviditet är ett uttryck som vanligtvis används för att beskriva ett företags betalningsförmåga. Kan man betala sina skulder i tid är man likvid.
Skatter, löner och hyror skall betalas oavsett säsongsvariationer, kunder som inte betalar i tid eller råvaruinköp avsedda för framtida affärer. Oavsett anledning - att kontinuerligt arbeta med likviditetsprognoser för att få uppsikt över in- och utflöden av likvida medel är därför en god idé.
Vilken praktisk nytta kan jag då ha av att följa upp min likviditet?
Ta exemplet med din kund som kommer med en offertförfrågan på ett mycket omfattande uppdrag för din verksamhet. Det kommer att krävas att du köper in stora mängder råvaror, ledtiden på arbetet är lång och betalningsvillkoren är 60 dagar. En affär är en möjlighet men kan också innebära en risk. Vilka blir konsekvenserna om du tackar ja till affären? Har du pengar på banken eller är det pengar på väg in? Kan du förhandla om kredittiden? Är relationen till din bank bra eller skall du byta? Kan din leverantör ge bättre villkor?
Det är heller inte helt ovanligt att man med tiden drar på sig stora fasta kostnader såsom leasingavtal, hyror och generösa löner och anställningsvillkor. Är du säker på att kunna betala i alla lägen?
Brist på pengar kan i värsta fall stjälpa ditt företag. Genom att upprätta en likviditetsbudget kan du bättre planera företagets kommande in- och utbetalningar och fatta rätt beslut om hur du skall agera.
