Ny forskning från Kanada visar att om vi blir artigare och trevligare mot varandra så kan vi minska sjukfrånvaron. I den här studien var träningen på att vara trevligare mot varandra den enda insatsen som gjordes men sjukfrånvaron minska de med 38 %.
Hur kan det komma sig? Dan Hansson stressforskare menar att vi människor vill känna oss trygga på jobbet och ohövlighet kan uppfattas som direkta hot och skapar otrygghet.
Att ohövlighet över huvud taget förekommer kan bero på bristen på tydlighet om vilka beteenden som är önskvärda i organisationen. Det är inte heller tydligt vilka beteenden som inte är önskvärda och inte heller vilka konsekvenser det får om man inte följer reglerna.
Ibland beskriver vi organisationen med orden ”vi har högt i tak” eller ”tonen är rå men hjärtlig” men frågar vi enskilda medarbetare vad man egentligen tycker, är det få som anser det vara ok att t ex utrycka sig med grova, elaka kommentarer eller skämt.
Det är viktigt att beskriva sina värdeord med konkreta beteenden annars är vi utlämnade till varandras godtycke. Vilka konkreta beteenden vill vi ha i vår organisation, hur vill medarbetarna att de ska vara? Hur ser vår målbild ut?
Hur ska vi ha det på vår arbetsplats för att alla ska känna sig trygga, känna arbetsglädje och vara engagerade?
Det här tillhör den organisatoriska och sociala arbetsmiljön där du som arbetsgivare ska främja en god arbetsmiljö och förebygga risker.
Källa och inspiration; Tidningen Arbetsliv från Prevent
agneta.nyberg@vdstodet.se
