De allra flesta har i grunden inte något emot förändringar men vi vill helst bestämma själva vad som ska förändras. När det är någon annan som bestämt känns det inte alltid lika spännande och stimulerande.
Om vi bara fick arbetsro och kunde jobba på och inte dessa ständiga förändringar är det många som tänker. Jämför istället med en EKG kurva. Den går upp och ner hela tiden men vad händer när den planar ut? Patienten/Verksamheten dör!
Hur kan vi göra för att undvika panik och förändringsångest och få bra saker att hända
Allt måste inte kommuniceras
Din uppgift som ledare är att skapa de bästa förutsättningarna för dina medarbetare att göra sitt jobb. Medarbetarna behöver känna sig trygga i en situation som i en förändring kan vara lite svajig. Analysera situationen och bestäm hur mycket du ska kommunicera, till vem och när.
Snacka mindre och gör saker
Börja göra saker istället för att bara prata om och när saker ska ske
Peka på allt som fungerar bra
Ha fokus på det som fungerar bra i vardagen och lyft fram det. Där hämtar ni kraft och energi. Att få kvitton på att vi gör bra saker ger energi och självförtroende att ta sig an nya utmaningar.
Ta små steg ofta
Förvänta dig inte jättekliv på en gång. Är du på tå och ser runt hörnet för att kunna göra mindre justeringar hela tiden så slipper du de stora omvälvande dragen. Det betyder att du som ledare ska vara några steg före och planera arbetet på ett smart sätt. Det går att äta en elefant men man måste skära ner den i små bitar så att det blir en tugga i taget.
Kommunicera utifrån mottagarens perspektiv
Mottagaren behöver sällan hela bilden med alla detaljer. Det som är viktigt är syftet med förändringen och vad det kommer att innebära för respektive medarbetare. Som ledare är det lätt att vilja dela med sig av allt men tänk på vem som behöver vilken information. Vi bearbetar så mycket information idag att det är stor risk att det viktigaste faller bort.
Skriven med inspiration från Framfot
agneta.nyberg@vdstodet.se
