När man pratar om strategier så tänker man ofta på planering och genomförande av åtgärdar för att nå uppsatta mål. Det kan gälla en investering, en förhandling, en affärsplan, en lansering av en ny produkt eller liknande. Allt detta är rätt men med dagens organisationer som domineras av tjänsteföretag är det samtidigt viktigt med mjuka strategier; helt enkelt användning av bl.a. dialog, förståelse, empati, emotionell intelligens, och sociala färdigheter i sitt ledarskap. Att vara ledare är som du vet komplext och ska göra skillnad i hur din organisation mår. Hur bra är du t.ex. på att motivera andra i syfte att uppnå gemensamma mål? Vilka egenskaper och förmågor har du? Att bli varse om mjuka strategier och värderingar betyder att du kommer få hjälp att leda mera framgångsrikt.
Balans
Många av oss har väl någon gång känt sig vilsen i sitt ledarskap och att krav och förväntningar inte uppfylls. Inte sällan bottnar det i en oavsiktlig konflikt med dina medarbetare, chef eller kunder. Hur har du tänkt och agerat då?
Man kan i och för sig ha en dålig dag men för att komma framåt krävs troligtvis en liten stund av eftertanke. Hur har du kommunicerat med din omgivning? Vad har du sagt och på vilket sätt? Hur uppfattas du av andra? Det går tyvärr inte att undvika konflikter men däremot är det viktigt att det hanteras korrekt med tanke på din position som VD/chef/ledare/företagare. Några tips:
-fokusera på att förstå innan du blir förstådd
-hantera känslor och relationer för att skapa en positiv företagskultur, optimism smittar
-var öppen för möjligheter snarare än att hålla fast vid oföränderliga planer
-använd dialog, förståelse och samarbete som verktyg för att lösa upp knutar
-kommunicera bättre genom att lyssna
Bättre fäkta än illa fly
Att vara i din position är krävande och jobbig; du kommer inte ifrån! Att vara ledare betyder att du ska vara modig och villig att ta emot och hantera många olika frågor. I största allmänhet ska du inte ducka och fly undan. Ta ditt ansvar och inta en ansvarsfull attityd så att det går framåt mot en lösning. Man brukar säga att ”är du en hammare så ser du alla som spikar”, vilket är absolut fel sätt att förhålla sig.
Vi är ju alla människor med våra brister och tillkortakommande, men vi är samtidigt individer som kan utvecklas, lära oss, utbildas och har ett val att agera. Du har säkert löst flera problem i din organisation som har gett dig en stark känsla av stolthet och tillfredsställelse.
